Onze opleidingen

Onze opleidingen Populair

174 weergaves

Dier in de Duurzame Samenleving

Met Dier in de Duurzame Samenleving word je opgeleid tot ondernemer, voorlichter, adviseur, beleidsmedewerker of onderzoeker. In het eerste en tweede jaar leer je het dier vanbinnen en vanbuiten kennen. Daarnaast kom je alles te weten over het runnen van een (agrarisch) bedrijf en denk je na over de plek van het dier in de maatschappij. Uiteraard ga je ook het veld in, want deze verkennende fase is pas echt compleet met diverse excursies, snuffelstages en praktijkopdrachten. Theorie, laboratoriumvaardigheden en projectmatig werken staan daarbij centraal. Je oriënteert je nu nog breed.

In het derde en vierde jaar ga je de diepte in. Wil je voorlichting en advies geven? Zie je jezelf vooral als onderzoeker? Of ben je meer praktisch en commercieel ingesteld en kun je niet wachten om je eigen koers te varen als zelfstandig ondernemer? Doe de proef op de som met een onderzoeksstage, een praktijkopdracht bij een bedrijf of instelling en met je afstudeerproject.

Grijp na je opleiding de kans om echt aan de slag te gaan. Bij de opleiding DDS heb je bijvoorbeeld bedrijven met landbouwhuisdieren binnen de Randstad leren kennen. Vooral hier liggen jouw kansen. Kun jij agrarische bedrijven helpen om boer en burger met elkaar te verbinden? Om te innoveren richting nieuwe, aanvullende activiteiten zoals agrotoerisme en educatie? Houd daarbij rekening met issues zoals technologische ontwikkelingen, schaalvergroting, gezonde, verantwoorde en duurzame productie, voorkomen van ziekten en dierenwelzijn. Pak de handschoen op en omarm nieuwe uitdagingen rond thema's als technische innovatie, groene economie en (infectie)ziekten.

Landscape and Environment Management

LEM is een vierjarige opleiding waarin je leert over natuur, milieu, leefomgeving en herinrichting van gebieden. Vanaf het eerste jaar volg je verschillende vakken rond leefbaarheid, duurzaamheid en het beheren en inrichten van de (groene) ruimte. Zo leer je de brede vakinhoud kennen, je ontdekt dwarsverbanden en je merkt waar jouw interesses liggen.

In de loop van het tweede jaar kies je uit twee keuzeprofielen: Natuur & Landschap of Stad & Milieu. Een moeilijke keuze? Laat je tijdens de opleiding inspireren door gastcolleges van deskundigen uit de sector. En kijk je ogen uit tijdens de excursies. Want bij deze opleiding hoort natuurlijk veel veldwerk. Praktische vaardigheden, zoals presenteren, onderzoeken en ontwerpen van concrete plannen komen allemaal aan bod. Ook werk je steeds aan echte projecten met een opdrachtgever uit het werkveld.

Het derde jaar staat voor een groot deel in het teken van een stage. Je gaat aan de slag met een tastbaar project voor een echte opdrachtgever, zoals een bedrijf of gemeente. In het vierde jaar wordt jouw focus nog scherper: verdiep je in natuur- en landschapsbeheer of in de duurzame ontwikkeling van een gebied. En dan komt het aan op de finale: een afstudeeronderzoek waarin je je vastbijt in een ingewikkeld milieu-, ruimte- of natuurvraagstuk.

Food, Commerce & Technology

Bij de opleiding Food Commerce and Technology leg je eerst een flinke bodem basiskennis. Dat varieert van de chemische structuur van voedsel en productiemethodes tot marketing, gezondheid en consumentengedrag. Heb je van alles wat geproefd, kies dan jouw studierichting. Dat kan al in het tweede studiejaar. Kies je voor Voedingstechnologie, de technische afstudeerrichting? Of ga je liever voor het meer commerciële Markt en Consument?

In het derde jaar kun je proefdraaien in de praktijk. Dan test je jezelf voor het eerst tijdens een stage. In het vierde jaar loop je nog eens stage, nu voor een individuele afstudeeropdracht. Het is de ultieme test waaruit blijkt dat jij de beginnende foodprofessional bent. Met als kers op de taart jouw welverdiende diploma.

Tuinbouw & Agribusiness

Bij de opleiding Tuinbouw & Agribusiness richt je je op productontwikkeling van a tot z. Dat start bij de vraag van consumenten: waar hebben zij behoefte aan, wat zijn de trends in de markt? Het antwoord is een passend product dat daarna succesvol geproduceerd moet worden. Tot slot sta je stil bij het vermarkten van dat product. Met een mix van theorie en heel veel praktijk leer je de sector van binnenuit kennen en ontdek je jouw rol en vaardigheden. Zo groei je in vier jaar uit tot een goed opgeleide young professional.

In het eerste jaar leer je de basis kennen van de teelt, de bedrijfsmatige kant van de tuinbouw en de sector in het algemeen. Je benut deze introductie ook om je verder te oriënteren. In het tweede jaar ga je namelijk een afstudeerrichting op die het best bij jou past. Wordt het de meer technische variant van Teelttechniek en Veredeling? Of ben je meer geïnteresseerd in de bedrijfskundige kant van de sector en kies je voor de richting Management en Greenports?

In het derde jaar gaan de Greenports echt voor je open. Dan test je jezelf voor het eerst tijdens een stage. In het vierde jaar loop je nog eens stage, nu voor een individuele afstudeeropdracht. Het is de ultieme test waaruit blijkt dat jij de beginnende professional voor de tuinbouw bent.